Tips og triks: Hvordan sove godt på tross av varmen

Krummet puter, våkne netter: varme er ikke en glede for alle. Mange varmefølsomme mennesker føler seg trette og trette i løpet av dagen, men de kan ikke sove om natten. Noen tips vil hjelpe deg å sove godt under tropiske netter.For å sovne må kroppen senke kjernetemperaturen. Normalt holder vår biologiske klokke kroppen vår avkjølt i god grad om natten ved å slippe varmen gjennom huden til utsiden. Dette virker ikke så snart utetemperaturen er for høy. Resultatet: Vi lider av søvnløshet, kan ikke sovne, kaste og snu. Og når vi endelig har slukket, våkner vi for tidlig, forbannet av en overfladisk søvn. Tips for bedre natts søvn:

Mørkere om dagen

Frisk luft er bra. Selv om dette i prinsippet er sant, er det lite poeng i å åpne vinduene i løpet av dagen når solen vender rommet til en buk. I løpet av dagen, hold scots tett og mørk rommet. Du bør kun ventilere når den er avkjølt ute – ideelt tidlig om morgenen før soloppgang, eller alternativt om kvelden.

Frisk luft uten utkast

Hvis du er komfortabel, la vinduet stå åpent over natten, eller sett opp en (stille!) Vifte. Pass på at du unngår utkast, ellers kan du få en ubehagelig sommerkjøl eller spenning.

Lysstyrke tidlig om morgenen

Hvis du er svært følsom for lys, mørk rommet ditt over natten slik at du ikke blir revet fra søvn tidlig om morgenen ved de første lysstrålene.

Sov naken – men dekket

Vær også forsiktig hvis du liker å sove naken. I varmen er dette fristende, men risikoen for å få forkjølelse, spesielt i utkast. Du bør i det minste dekke deg selv med et tynt bomullsark. Syntetiske fibre er tabu.

Ta en lunken dusj

Før sengetid kan du ta kjøledusj – men ikke for kaldt. Dette avkjøler kroppen, men øker også sirkulasjonen og får det til å svette mer. En lunken dusj, derimot, har en avslappende effekt.

Den rette middagen

Ikke spis for mye om kvelden. Det byr ikke bare på varme dager. Karbohydrater gjør det hyggelig trøtt, fordi det stimulerer lykkehormonet serotonin. Grønt salat inneholder også stoffer som har en beroligende effekt på nervesystemet. Salat inneholder for eksempel søvnfremmende plantestoffer, hvorav de fleste sitter fast i stilken.

 

PRESSEKONTAKT

PM-International Norge AS
Inger Sverresson

Mustad Næringspark, Raufossvegen 40, bygn 121
N-2821 Gjøvik

Website: https://www.pm-international.com/no/
E-Mail : service@pm-international.no
Telefon: +47 62 35 70 70