Vekt under kontroll: takket være et balansert kosthold og mye trening

Årsakene til en høyere kroppsvekt er mange. Riktig valg av mat når du handler, det kritiske synet på dine egne preferanser og vaner og glede av trening er viktige sider ved vektstyring. Rundt 62% av mennene og 47% av kvinnene anses som overvektige. Selv på skolen konsolideres overvekten ofte og utvikles deretter til voksen alder.

Sjekk dine egne spisevaner og stil spørsmål ved dem

Det er viktig å ha riktig valg av mat og god kunnskap om hvordan man kan sette alt sammen til en balansert dagsplan. Hvem som ønsker å redusere vekten permanent, bør sette sine spisevaner og drikkevaner på prøve og snu på de viktige punktene. Med sult endrer du ikke noen vaner, og maten bør absolutt være en godbit.Det viktige er riktig valg av mat og god kunnskap om hvordan man kan sette sammen alt for å danne en godt balansert dagsplan. En fast måltidsrytme forhindrer hyppig snacking i mellom, som ofte ikke fyller deg, men inneholder mye energi. Veldig viktig: drikk mye! For hvem som drikker mye, er mindre sulten. Frukt bør oftere kombineres med sure melkeprodukter, fordi det da reduserer blodsukkersvingningene.

Velg mat bevisst

Grønnsaker og frukt spiller en viktig rolle i vekttap og er den viktigste matvaregruppen i kostholdet for alle. Gulrot, tomat, eple og Co. gir ikke bare viktige næringsstoffer, men er også veldig kalorifattige.

Et halvt kilo grønnsaker og et halvt kilo frukt daglig fyller deg, er næringsrikt og deilig og godt som mellommåltid mellom måltidene. Grønnsaker kan også tilberedes på forskjellige måter, enten som et varmt måltid eller som en salat.

Menyen kompletteres med andre anbefalte og tilfredsstillende matvarer som kornprodukter fra fullkorn, belgfrukter som linser og bønner, meieriprodukter og nøtter. Disse matvarene gir en rekke vitaminer og mineraler. Deres innhold av fiber, protein og fett sikrer en mer langvarig metthetsfølelse.

Bruk av ferdige produkter på kjøkkenet bør i stor grad være unntaket. En endring fra lange øvede rutiner er imidlertid ikke lett og tar ofte like mye tid å avvenne seg som å akklimatisere seg.

Et bevisst utvalg av sunne fettstoffer, som Vegetabilske oljer fra raps eller oliven, eller målrettet håndtering av sukker og alkohol anbefales. De som tar måltidene sine med mye oppmerksomhet og i ferd med å bremse automatisk og kan glede seg bedre.

Mer trening i hverdagen og fritiden

Massevis av trening hjelper ikke bare til å slanke seg, men er også en viktig alliert for å holde den reduserte vekten permanent. De som ikke driver med idrett regelmessig, bør øke sin fysiske aktivitet i hverdagen og på fritiden: ta for eksempel alltid trappene i stedet for heisen, rusle ofte med barna og gjør de daglige ærendene til fots eller på sykkel. Men en gang om dagen skal du også “uten åndedrag”. Bevegelse bare i komfortsonen er ikke nok til å redusere eller opprettholde vekten.

Som en tommelfingerregel: Minst 30 minutter trening om dagen er nyttige for figurvedlikehold og kondisjon. Særlig effektiv er utholdenhetsidretter, f.eks. rask stavgang, løping eller sykling i kombinasjon med en vekttrening, for eksempel i den lokale klubben eller i treningsstudioet. For når du først har gjort den vanskelige starten, gjør bevegelse med likesinnede morsommere.