Sunt å leve med trening og idrett

Regelmessig moderat fysisk aktivitet er en av de mest effektive faktorene for å beskytte mot mange sykdommer. Det kan gi et betydelig bidrag til å forbedre livskvaliteten og trivselen. Les her hva idrett og trening gjør for helsen din.

Regelmessig trening som våpen mot aldring

Utvalget av effekter er imponerende bevist i et stort antall studier. Det er nå godt dokumentert at sports- og treningsaktiviteter kan forlenge levetiden, spesielt hvis det er risikofaktorer for for tidlig dødelighet. Helseeffekten av fysisk aktivitet er enda høyere enn for et vekttap, dvs. en reduksjon i kroppsmasseindeksen, senking av det systoliske blodtrykket eller blodkolesterolnivået.

Den høye helsemessige relevansen av trening understrekes også av en annen studie: Følgelig har fysisk aktive mennesker en overlevelsesfordel i forhold til fysisk inaktive, noe som tilsvarer den for en ikke-røyker sammenlignet med en røyker på 20 sigaretter per dag. Regelmessig trening i form av utholdenhet og styrketrening er hovedvåpenet mot aldring. Å holde seg på farten øker trivsel, forbedrer humøret og beskytter mot senil demens.

Fysisk aktivitet i hverdagen

Fysisk aktivitet hjelper deg med å komme seg etter sykdommer, styrker immunforsvaret, lindrer stress, regulerer fettmetabolismen, senker blodtrykket og hjelper med å opprettholde en sunn kroppsvekt.

Idrett holder deg ung og øker din fysiske og mentale kondisjon. Idrettsaktivitet er ikke nødvendigvis bundet til idrett – de samme effektene kan oppnås i hverdagen: bruk trappene i stedet for heisen, gjør korte og middels avstander til fots eller på sykkel, la bilen stå. Selv da gjør du noe for helsen din!

Det er viktig at du regelmessig modererer bevegelse (helst tre til fire ganger 30 til 45 minutter per uke) og etter lange perioder med inaktivitet ikke direkte med hundre prosent start.

Idrett i alderdommen

I alderdommen er trening den eneste vitenskapelig velprøvde metoden for å stoppe det funksjonelle sammenbruddet av organer og muskel-skjelettsystemet, så vel som ytelsen til kropp og sjel. Selv hos eldre, som aldri eller ikke har drevet noen idrett, viser betydelig sportslig helsemessige gevinster. Personer som starter regelmessig utholdenhetstrening i en alder av 60 eller 70 år, kan oppleve betydelige forbedringer i tilstanden til det kardiovaskulære systemet etter bare kort tid.

Det samme gjelder ytelsen til det aktive og passive muskel- og skjelettsystemet. Men funksjonen til reaksjonen og korttidshukommelsen kan forbedres betydelig hos gamle mennesker ved hjelp av bevegelse, og til og med ved enkle bevegelsesformer som å gå.

Undersøkelser fra Japan viser også at ikke bare er dødsraten gunstigere for fysisk aktive eldre mennesker, men de er også mer interessert i hverdagens aktiviteter i hverdagen som det personlige miljøet og hobbyer enn inaktive eldre mennesker. Fysisk aktivitet i alderdommen ser dermed ut til å øke livskvaliteten betydelig.